03 september, 2008

Metaforer

Ibland stöter man på konstiga metaforer. Ikväll intervjuades Republikens President Hallånen i tv-programmet A-studio. Där sa hon: "Det är mycket lättare att gunga båten än att få den i balans". Jag hoppar till när jag hör denna metafor. Vad menar tanten? Hurudana båtar brukar hon åka med? Om man har många promillen i blodet så kan det ju vara svårt att vara helt på sin plats, men vet inte Fru President att den tillåtna gränsen går vid en promille?

Bland det första jag lärde mig i båtväg var att man måste sitta på sin plats så att inte båten gungar och man själv stöter sig. Inte kräver det annat än att man sitter där man sitter för att hålla båten stabil, iallafall dom båtar jag har åkt med. Eller kanske hon menar en segelbåt? Fast en segelbåt kan vara svårt att gunga nog. Åtminstone om det är en lite större en, som jag antar att hon åker med.

Sen är det en annan sak att det kan vara roligt att gunga en båt. Speciellt om det är gamla tanter ombord som blir skräckslagna direkt det gungar lite. Ibland är det bara roligt att jävlas med folk, kan int hjälpas. Tanterna får skylla sig själva som hoppa på båten. Tycker dom inte om sjögång så ska dom hållas på land. Risken är att man spiller en del skumpa på klänningen när man är till sjöss. Eller rödskjut, vad dom nu än dricker.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte lätt att veta vad hon talar om alla gånger. Och jag röstade på henne. Det du?

tapZa sa...

Ibland så är det svårt att veta vad folk dillar om överlag. Gäller alla, även mig själv.

Anonym sa...

labarc!

Hade lite svårt å fatta va det var först ;)

//Zuuuunk

tapZa sa...

Sidu Zunkilainen! Länge sen du commenterat här. Welkåmmen tillbax!