24 april, 2008

Politiskt korrekt skildring av en dialog med en representant för en etnisk minoritet

Varför får kvinnor städa herrarnas omklädningsrum och duschar i simhallen men kararna får int städa kvinnornas? Blir lika förvånad varje gång jag hoppar ur duschen och någon städerska kommer där förbi med moppen. Sku säkert bli ganska rambambula om en man sku moppa där damerna duschar. Vad beror det på? Eller kanske jag inbillar mig? Kanske jag borde testa det nästa gång jag åker till simhallen...

Efter min simtur och allt bastubadande i måndags så sökte jag mig mot handfaten med tanken att dricka lite vatten. När jag sörplar i mig exklusivt kranvatten från Vandaforsen så hör jag hur någon bakom mig börjar sjunga finska tangolåtar. Denna 40-åriga sjukpensionär vill säkert helst förbli anonym, men vi kan kalla honom för Jamma. Jamma hoppar fram till handfatet bredvid mig, pumpar en himla massa tvål ur burken, och börjar tvätta sina strumpor där! Han är så ivrig så tvålen sprättar på min jacka.

Jamma är ingen blyg kille, och han vill gärna inleda en diskussion med mig. Han frågar mig om jag vet vad hans strumpor kostade. Jag har naturligtvis ingen aning, och ännu mindre bryr jag mig. 12,50€ för ett par strumpor! Kan du tänka dig! Jag försöker göra mitt bästa för att låta måttligt förvånad. Helst vill jag söka mig hemåt, men Jamma vill gärna vara min kaveri, så han fortsätter ivrigt berätta sin livshistoria för mig.

Jamma har haft en blodpropp i vaden och läkaren gav honom rådet att skaffa stödstrumpor. Dessa specialstrumpor kostar 12,50€ paret och dom får ej tvättas i maskinen, så därför tvättar han dem i simhallens handfat. Va trevligt! Jag ska också börja tvätta mina underkläder där. Kanske tillochmed på damernas sida om man vill vara riktigt modig...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mutta herra Rintsikka! He e ju klabbi he att herrarna int kan städa i damernas omklädningsrum! Alla vet vi ju att herrarna (till skillnad från damerna) bara har ein sak i huvu å he e ti stopp a i allt som rör se å speciellt dehär årstiin nu tå kvinnfoltsi byri lock me meir bar hud! Boys will be boys sidu! To sko no pass på nästa gang o kåmbä me måppi i högsta hugg!

tapZa sa...

Tii baa, påå baa, klabbi he sku vaa naa. Herr istwan har nog säkert helt rätt.

Anonym sa...

Enda stället där jag kommer ihåg att de hade manliga städare på "Karawc" var på Harrods i London. En prydligt klädd äldre herreman med rosett och halmhatt "hinkade" febrilt bort alla eventuella såpbubblor och tvålrester så fort man hade tvättat händerna.

Jag undrar om han hade hjälpt till om man skulle ha begärt assistans för att pricka rätt vid byttan. Antagligen.:)

tapZa sa...

Jo, de var ju någon brittisk sketch där det gick till så att han hjälpte till med allt... :-)