25 april, 2008

Jag bloggar - alltså bloggar jag.

Redan dom forna sumererna filosoferade kring livets existens och andra, enligt dom, viktiga frågor. Finns det en mening med livet? Ifall det finns en mening, vad är då denna? Lönar det sig isåfall att försöka ta reda på denna mening? Mening för vem? Var får man den billigaste bärsen? Frågorna är så många och lögnerna ännu fler. Nu har jag också börjat fundera på existensen av min blogg. Om bloggen är mitt liv, vad har då mitt liv, alltså min blogg för mening?

Vissa bloggar har ju ett klart syfte. En politikers blogg har ju förstås som mål att maximera rösterna i nästa val, men detta säger ju ingen rakt ut. En hundblogg skriver sällan om delfiner, och där vill man kanske berätta om sitt intresse. Dom som skriver dagboksblogg vill av någon orsak exponera sig på nätet, och sen finns det dom som heltenkelt bara int har något annat liv. Vart vill då jag komma med min blogg och vilka behov uppfyller mitt skrivande här?

Bra fråga, fast jag själv säger det. Kanske man först borde försöka karakterisera min blogg. Här får ni läsare gärna hjälpa till. Hurudan är min blogg? Själv sku ja säga att det är en förbannat onödig blogg som ändå försöker hålla en viss klass, med en tanke bakom allt, helt utan baktanke då. (Baktanke låter egentligen ganska perverst tycker jag). Jag satsar en massa tid och energi på att försöka komma någonstans, men jag vet int vart jag vill komma. Lite som att springa runt i ett träsk och klaga på att livet är så tungt.

Eftersom jag inte tycks veta vart jag vill komma med allt detta skrivande så kanske någon annan vet eller tror sig veta? Här får ni också gärna tycka till och kommentera även anonymt. Det finns kanske en röd tråd, men vart leder den? Varför orkar ni alla läsa detta svammel då? Är ni så förbaskat intresserade av att se om jag faktiskt lyckas hitta den röda tråden och slutligen dess ände. Jag vet att ni finns där, alla lurkarna, men vad får ni ut ur detta?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser din blogg för att få njuta av sarkastiska nidvisor och härliga icke-pk inlägg. Precis som allt man själv vill säga men i fegheten undviker. Mm.

Anonym sa...

haha.. ja jag undrar också varför du bloggar. Försökte(obs!!) läsa igenom alla dina inlägg och va ska ja säg.. Vi verkar iaf ha lika lite liv båda två

tapZa sa...

mysan: Kul om du får något ut av detta :-)

petter: Välkommen till klubben! :-) Egentligen så är det lite så att det som sku vara värt att skriva om i mitt liv så skriver ja int om, utan koncentrerar mig på just sådant som är verkligen intetsägande...

Anonym sa...

Du bloggar för att du är en egoistisk självupptagen narcissistisk imbecill som i brist på bättre forum för att framhäva dig själv på andras bekostnad. Tidigare så skulle sådana som du ha varit präst, ledare av någon sekt eller diktator.

Vad jag får ut av det hela sen? Man bedömer andra utgående från sig själv, så där har du svaret!

tapZa sa...

LOL! De va de bästa... :-)

Jag har faktiskt blivit misstagen för att vara predikant, och min dröm är att bli diktator, så du träffar ganska rätt :-)