11 mars, 2008

Om att förstå saker



Ibland så undrar man bara. Vad, hur, varför? Frågorna är så många men svaren så få. Jag vill gärna förstå människor, men ibland så lyckas jag heltenkelt inte ens i mina vildaste fantasier. Visst är det samtidigt befriande att inse ens egna begränsningar, att man är en vanlig människa som bara står där och gapar utan att veta om man borde göra något, och isåfall vad? Jag har rätt att inte förstå allt, jag förväntas inte förstå allt, jag får vara hjälplös. Poängen är inte alltid att förstå, poängen är att man tänker efter och kanske inser att man inte förstår. Förstår man det så har man förstått saken rätt.

Bilden är från Backasgatan 49, Helsingfors.

12 kommentarer:

Anonym sa...

"Aj fan, vi flyttar nästa vecka. Va ska vi göra med moffas gamla fötölj?"
"Ingen fara. Allt går att spolas ner i vessan!"

Anonym sa...

Det var kaktuskatten som sa det....

Anonym sa...

Sådär kunde det se ut bakom vår högklassiga högstadium i Petalax också. Siisti.

tapZa sa...

Jag satt mig nästan ner där... nästan...

Anonym sa...

För att du annars bara råka rulla ner i diket?

tapZa sa...

Nu ska vi int vara stora i mun å dra långtgående slutsatser... :)

Anonym sa...

Jag är väl aldrig stor i mun? Och jag drar i alla fall ALDRIG långtgående slutsatser. Bara i den mån som är normalt för att vara en neurotisk kvinna.
Men vad väntar du dig att man skall tro då? Det ligger en fotölj i diket och du sätter dig nästan? Ska man kanske anta att du var ner i diket och gluttade efter din plunta? :)

tapZa sa...

Nu ska vi int anta saker! Vi ska vara snälla åt varann och int incinuera någo dumma saker, och koppla ihop mig med någo idikestrillande eller pluntor! :)

Anonym sa...

Naah, ha en UNDERBAR dag då :) Pussokram //Sara
E de tillräckligt snällt då? ;) Men alltså... jag vet ju att du letar pluntor. Och bevisligen är lite frestad på diken ändå. Men, en sak, käre Tapza... Du verkar ha levt för länge i Helsingfors, det heter INTE "Vara snälla ÅT varann"; det heter ju "MED"! Jisses ;)

tapZa sa...

Ja ha hitta tmin pluntta och lugnat ner mig. Kanske du borde lugna ner dig lite nu å... :-)

Anonym sa...

Men jag e ju hyperaktiv tonåring :)

tapZa sa...

Ojdå! Det hade jag helt glömt bort :-)