17 mars, 2008

Rökare har lägre IQ än snittet

Min senaste fältstudie visar att rökare har lägre IQ än snittet, dvs IQ<100, och är dessutom väldigt outvecklade grottmänniskor. Speciellt tydligt kommer detta fram hos salongsberusade kvinnor. För att påvisa detta faktum behöver man endast ta ut sig på stan en fredags eller lördagskväll. Vet int för hur mångte gången denna "vinter" jag träffa på en kvinna som kommer och frågar efter eld. Hur dum får man vara om man köper tobak men inget att tända dom med? Ser jag sen ut som nån pyroman, eller varför sku just jag ha eld??? Jag hatar tobaksrök, så för mig är nog ribban lägre att jag tänder på grannens dass än just din cigg om jag råkar ha tändstickor på mig!

Denna fråga, "Har du eld?", tycks också vara ett arv sen stenåldern. Då var ju elden ekvivalent med överlevnad och styrka. En grottman som hade eld var säkert väldigt eftertraktad och hade hög status. Utan eld så frös man och risken för att något rovdjur anföll en var mycket större än om man satt bredvid en brasa. Elden betydde värme och trygghet, ända tills någon berusad grottkvinna slog sig ner och släckte hoppets låga för gott. Allt som fanns kvar för grottmannen när värmen och tryggheten var ett minne blott var väl sen att dränka sina sorger i t.ex. en Gt... Fanns det annars Gt på stenåldern?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Men "Har du eld?" måste ju vara en av de lättare raggningsreplikerna, eller annars bara ett sätt att lätt ta kontakt med nån. Om man inte försöker ragga på anti-rökaren no. 1, förstås.
Sen är alla rökare tjomis med dom andra rökarna - de tar ju ett 5-minuters umgängespass varje halvtimme eller så. Några fördelar verkar olaten ha.

Anonym sa...

Jag är riktigt, riktigt elak med mina tobaksrökande adepter och brukar ibland fråga om jag ska komma med ut på en rök och suga i andra ändan för att snabbare få slut på eländet... JA, i andra ändan av TOBAKEN, förstås!! ;-)

tapZa sa...

mysan-> Tobakslukt är värre än en vecka gammal svettstank. Väldigt fin raggningsreplik minsann. "Hej, jag stinker svett... vill du lära känna mig?" :-)

el laca -> Hald de langt från tobak hördu! He e int naa ti leik med he int :-)

Anonym sa...

E de inte ganska lockande? Värre kunde det väl vara ;)
Men svettlukt går ju att tvätta bort. Lite svårare att tvaga lungorna rena.

The Doll sa...

Men vännen, damerna försöker ju bara stöta på dig juh! Måste ju erkänna att just jag, Dolly är ibland en salongsberusad (läs stupfull) rökare utan eld... Jag har varken eld eller cigg och går runt och ber om båda så att jag kan stilla mitt plötsliga behov (och få en ännu värre krabbis). Still got love for me? ;)
Har du eld förresten?

Anonym sa...

Premiarlaser din blogg. Stilig. Kan bara halla med, men vad du an gor, kritisera inte en rokare/rokara/rokarinna for deras ovana. Kan sluta illa. :)

tapZa sa...

Hälsningar fran ett 'intressant' Estland! Har nagra 'intressanta' bilder som jag mast hänga upp här sa smaningom.

Mysan: Jo, jag gillar svettiga kvinnor. Det är allmänt känt att jag har en san fetisch. Inget konstigt med det... Legenden berättar ju att Napoleon t.ex. bad ju sin fru att inte tvätta sig pa flere veckor innan han atervände fran fronten, sa det är inte alls ovanligt bland stora krigsherrar som oss...

dolly: You know it! At dig har jag alltid eld, cuz YOU set me on fire :-)

ullis: Hej pa dig igen! Long time no hear. Du är down under ännu antar jag? Kommer du hem alls mera eller stannar du där i sõderns sol? :-)

Roliga õõõõõõõn dom har här annars. I brist pa bättre sa skrattar jag at dessa roliga õõõõõn.

Anonym sa...

tapZa, daaarlig You! Du skulle älska min högra armhåla! :-)

The Doll sa...

Dolly is blushing!

tapZa sa...

laka -> Ta int allt ja säger så ordagrannt :-)

Dolly-> I don't think soooo! :-)

Nu ska ja dra iväg mot Jeppis över påsken. Ha de så bra Allah och I'll be back med rapporter från Estland och annat roligt sen efter påsk.

Anonym sa...

tapZ, vann e do? tapZ, vann e do? tapZvannedo, tapZvannedo, tapZ vann e do?! :-(

tapZa sa...

Jo ja e jär nog. Ha vari på vift över påsk men nu e ja back in business :-)

Anonym sa...

Fina fisken! Allmänna IQ sjunker flera nivåer i din frånvaro. :-)

tapZa sa...

IQ sjunker? Härkkas i vääden! Int ha du väl byrja röik? :-)

Anonym sa...

ALLMÄNNA, sa ja! Int' ork ja eismend hald upp e! ;-)

tapZa sa...

Jaajaa, men hald de bort från tobak hördu flick!