29 februari, 2008

Mitt liv i ett äggskal

Har någon funderat på varför det heter "att kläcka en idé?". Har ideer och ägg något gemensamt? På finska betyder ju 'munata' något negativt, att man klantar sig, när däremot svenska språket är betydligt mera positivt och konstruktivt inställt till ägg överlag. Ibland så kan man ju faktiskt komma på en idé som har något med ägg att göra. Det hände mig senast igår när jag gick i affären och såg att dom redan plockat fram påskäggen. Alltid roligt att få ahaa-upplevelser!

Egentligen är det en nygammal idé; att handla en massa påskägg och dela ut dom på stan åt okända mänskor. Det var ungefär i tidernas begynnelse som jag en vacker påskhelg besökte mina lärjungar i Åbo. Där infann jag mig en helt vanlig helgdagsafton i en sunken matvaruaffär för att proviantera maltdrycker. Lagret, som vi dagen innan införskaffat, hade av någon orsak redan hunnit sina i denna syndiga socken. Väl framme vid kassörskan märkte jag att dom hade specialpris på billiga rumänska kopior av kinderägg. Natürligtvis måste man köpa när det är rea, man sparar ju pengar då, så jag inhandlar en hel hög av dessa.

När jag går runt i staden så passar jag på att dela ut dessa ägg åt slumpmässigt utvalda offer. Reaktionerna är ganska varierande, vissa blir väldigt glada när andra blir rädda för mig. Men mission accomplished iallafall, det väckte uppmärksamhet! Kvällens nästsista akt utspelar sig traditionsenligt i en taxi, där jag delar ut mitt sista ägg åt taxichauffören, en medelålders kvinna som verkade vara väldigt stressad. Hon blir väldigt glad av att få ett ägg av mig, stiger ut ur taxin och ger mig en kram. Ibland är det värt att dela ut påskägg åt folk bara för att få se deras reaktioner, så ifall ni träffar på nån galning på stan som delar ut ägg så vet ni att det är bara jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äh! Säg som det är nu, tapZ! Det där gör du bara för att uppÄGGa chicksen! ;-)

tapZa sa...

*sssshhh!*