28 februari, 2008

Krämer och krämpor

Ibland brukar jag sitta vid ett rött café strax intill Finlands största, bästa och vackraste bussterminal. Senast jag satt där så fäste jag min uppmärksamhet vid två killar med utländskt påbrå som försökte sälja någonsorts kosmetikascheisse åt förbipasserande damer. Killarna, som förresten ser ut som bröder, hoppar fram från under rulltrappan och attackerar intet ont anande kvinnor med sina tuber och burkar. Dom väljer noga ut sina offer märkte jag efter att ha betraktat dom en stund. En sak som dessutom karakteriserar deras beteende är sättet att ivrigt vifta med händerna med sina extremt slappa handleder. Grabbarna vill helt klart signalera att dom är mer feminina än vad dom kanske egentligen är. När jag såg detta så börja jag direkt fundera över att om int man kan sälja kosmetika om man utåt beter sig väldigt maskulint?

En vacker dag så ska ja testa min tes genom att gå runt där iklädd skoterskor, arbetshalare och skogshuggarhandskar och sälja "tapZas exklusiva hemorrojdbalsam"! "Hejsan! Dig ser man direkt på att du måst lida av akuta hemorrojder! Får jag ge dig ett smakprov på min nya mirakelmedicin?" Jag är relativt övertygad om att detta skulle bli en hit! Konkreta svar på konkreta problem är precis vad folket vill ha, och jag om någon är beredd att förse folket med dessa lösningar! Jag vill vara lösningen på just dina hemorrojder!

Som en liten kuriositet så kan jag dessutom informera er om att ordet hemorrojd, som härstammar från latinets haemorrhoides, är ett derivat av detta latinska ord på dom flesta europeiska språken förutom på finska. Kanske tillochmed alla utom finska? Detta märkte jag en gång när jag bläddra i en ordlista för turister som vi hade på jobbet. Så om ni talar om hemorrojder åt en finne så kommer han/hon säkert att se ut helt som "Que?", så nu vet ni de! Jag tycker man borde tala mera om hemorrojder!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Visste du att en av de absolut populäraste och mest effektiva antirynkkrämerna har sitt ursprung i en kräm mot hemorrojder? Jag menar - hur tänkte den person som uppfann den? Och hur såg människan UT, egentligen?! I ansiktet!?!

när det börjar sa...

Och jag undrar. Vilka mönster såg du? Vem attackeras och vem undviks?

tapZa sa...

laka: Nej, det visste jag inte. Hur kommer det sig att du vet sådan information? Borde man vara orolig? :-)

ndb: Killarna attackerade ofta sådana som såg ut att använda rikligt med make-up eller var i akut behov av att använda rikligt med make-up. Ofta också kvinnor som gick i par. Sådana som såg ut att titta bortåt så störde dom inte. Ifall dom fick ögonkontakt med någon så var dom väldigt ivriga...

Anonym sa...

Laka e styggan fisk. I båda ändana. :-(

tapZa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
tapZa sa...

Nånå! Laka e bra'an fisk hördu! :-)