20 februari, 2008

Vid behov

Jag sitter alltid på samma ställe i bussen ifall den platsen inte är reserverad. Fönsterplatsen på styrbordssidan, med trynet mot Mecka och i öppningen där man kan sitta mot varandra. Idag märkte jag att det är dessutom en väldigt säker plats, för fönstret där är en nödutgång. Kanske har jag valt min favoritplats undermedvetet av säkerhetsskäl? Hursomhelst så finns där mycket utrymme för benen, så medvetet har jag valt den av bekvämlighetsskäl. På fönstret där finns det två gröna klistermärken, en på finska och en på svenska. "Hätätilanteessa riko lasi" - "Vid behov, krossa glaset". I brist på bättre så glor ja på dom en stund och kontemplerar över deras syfte och budskap.

Inget säger att detta 'behov' borde vara väl motiverat. Är man finne så måste det ju vara en nödsituation för att man ska ha rätt att krossa rutan, men om man är svenskatalande så räcker det med att man har ett behov. När jag inser detta så får jag ett plötsligt behov av att slå sönder bussrutan. Inte för att jag är hemskt destruktiv av mig, men ibland så vill man bara härja på lite. Dessutom så uppmanar ju lappen mig att krossa rutan! Hela bussresan går åt att tänka på vad som skulle hända ifall jag rev loss hammaren och spräckte rutan med den, men jag är tyvärr för feg och för fattig för att förverkliga min idé. Jag skrattar högt för mig själv när jag hoppar av bussen. Folk stirrar på mig. Jag tror dom vet att jag vet, men dom vet inte vad jag vet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar sitta o. snålas på nödbromsen på tåget :)

Anonym sa...

Vet du vad. Jag är en RIKTIGT stygg flicka. Ibland någongång när jag fått tag på en kundvagn där jag sluppit lägga i en slant, har det hänt att jag lämnat kvar den på parkeringen efter att ha flyttat över matkassarna till bilen.

Anonym sa...

Du är aldrig rädd att någon ska sätta sig mitt emot dig? Och om någon redan sitter där och tittar bakåt i bussen, tittar på din plats, klämmer du in dig där iaf för att sitta knä mot knä?

tapZa sa...

Tomas: Skönt att veta att man int är ensam i sina tankar. Det betyder ju int att man är normal, men man är ju int riktigt onormal heller :-) laka: Du e mer evil än va ja trodde! :-) ndb: Om någon vågar sätta sig mittemot så brukar jag stirra dom i ögonen. Hjälper int det så brukar jag låtsasringa nån och snacka högljutt om segling och golf. Dom brukar int sitta länge kvar. Ibland så sitter det nån snygg tjej mittemot, men dom brukar också tyvärr dra iväg när jag börjar glo på dom. Wonder why...

Anonym sa...

Här är han ju! Du har ju flyttat! Jag hinner inte läsa så ofta och inte kommentera så mycket heller, men när jag har tid så läser jag igenom alla inlägg jag missat. Hoppas du har det bra, när kommer du hem till byn igen?
Saknar dina pokes... Come on and start poking again!

Dolly

tapZa sa...

Hey Dolly! Let's poke again, like we did last summer... Kommer kanske om 2 veckor till byn. Några bekanta har tydligen för mycket pengar som dom vill bli av med i poker, så ja måst väl hjälpa till.. Kan int hjälpas att jag är så hjälpsam. Kanske vi träffas i city då igen, om int annat så senast du vet var... Annars allt ok här. Gräset är faktiskt grönt här ännu, alltså på riktigt, int bara som metafor... :-) Hoppas allt väl där med!?

Anonym sa...

Härkkas i vääden, nimenomaan. :) Ounastelin jo silloin muinoin parhaan miehen puhettasi kuunnellessani, ettet ole ihan heikoimmasta päästä kirjallisen ulosannin asteikolla, mutta että näin!

Ai niin, tiesitkö muuten tapza, että on aika monta varattua naikkosta, jotka miettivät mikseivät löytäneet sinua silloin kuin olivat vielä yksin (kuolisit, jos tietäisit kuinka monta!). Olet ollut tapetilla monissa illanistujaisissa - tiedän vaikken ole itse edes kaikkiin niistä osallistunut. Itsestäänselvää, katsos. ;)

tapZa sa...

Moi Marjo! Löysit sinä kans tänne... Melkein punastun ku sä olet aina niin kiltti sun kommenteissa, olen tottunut enemmän sarkasmiin ja &%ttuiluun. Ehkä kuitenki paras että et kerro lisää, en haluais kuolla ihan vielä ;-)