21 augusti, 2008

Dödsallvar

Problem på jobbet kan man väl säga. Har ganska lite jobb just nu, det är ju ännu semestermånad på många ställen ute i Europa, så ingenting tycks hända riktigt. Därför blir det lite så att alla små bagateller man har att göra plötsligt växer i proportion, och man hänger lätt upp sig på helt triviala problem. Tiden kan kännas lång att vänta på att få svar på ett mail ifall man inte har något annat att göra än att vänta på svaret. Kanske ni förstår vad jag menar.

Förra veckan skickade jag en förfrågan per mail åt en man jag inte känner, hade bara hans mailadress från hans tidigare korrespondens med mina kolleger. Tiden går och jag blir lite smått irriterad på att jag inte får något svar. Det är ändå så att i detta fall så är vi kunden, och har alltså rätt att kräva en viss service. Det borde alltså vara så att när jag skickar mail så skall han ringa upp mig ASAP för annars ser jag det som dålig service och kanske inte beställer grejer av honom i fortsättningen. Nå ni fattar säkert poängen.

När jag idag tar upp saken i diskussion vid lunchbordet och uttrycker min irritation, upplyser en kollega mig om att mannen ifråga avled för ca 2 år sen. Tack! Trevligt att märka att man gått och varit förbannad på att döda inte svarar på mina mail. Plötsligt känner jag som att jag skulle behöva lite till semester...

När jag inte har mera att göra så gör jag lite närmare research i saken och märker till min stora förvåning att jag fått mail av denna avlidne person under min semester i år!!! Man har ju typ tusen mail som man fått under semestern och det tar sin tid att läsa igenom alla. Jag märker ganska fort att mailet är naturligtvis inte skrivet av den avlidne, fast hans namn är i adressen, utan av någon annan i ifrågavarande firma.

Nu kommer vi till det konstiga enligt mig. Varför har man i bruk en avliden persons mailadress ännu två år efter dennes död? Jag skulle fatta att man hade den "gömd" på så vis att om någon av gammalt minne skickar mail till den så vidarebefodras mailet till nån annan, men att firman ifråga skickar ut infobrev ur hans mailbox (av formen förnamn.efternamn@firma.fi) till en massa kunder är aningen konstigt tycker jag. Hur borde man svara på sådana mail? "Hej du avlidne!" ?

Inga kommentarer: