04 juni, 2008

Ursäkta...

... är inte ett ord man hör alltför ofta i Finland. Ifall någon råkar stöta till en på stan så hör man ofta bara ett grymt, liksom. Personen noterar att dom stött till en och signalerar detta genom att grymta till. Ett annat sätt är ju att man tittar bort och låtsas som inget har hänt, och hoppas på att den andre spelar med. Ögonkontakt bör man enligt etiketten hursomhelst undvika in i det sista.

I söndags åkte jag metro. Där stöter man ibland på illvilliga fjortisligister som är bara ute efter att förstöra och härja runt. Ofta klär dom sig i avvikande klädsel och är fulla och högljudda. Till min stora glädje hamnade jag i söndags i samma vagn, och dessutom bredvid ett gäng liknande juvenila juveler på väg till Mensas sommarträff, typ. Vartannat ord dom använde var en svordom, och dom hade mera metall på kroppen än vad som finns i en modern koreansk familjebil.

Killen bredvid mig såg allmänt förbannad ut. Han hade helt tydligt baksmälla, och hans kamrater hällde i sig öl bäst dom hann ur två öppnade ölcaser. Efter en stund frågar killen av hans kaveri om han kan skänka också honom en öl. Självklart!, svarar kaverin, och kastar en öl åt killen. Burken träffar nästan mitt huvud, men nästan räknas ju int.

Nu kommer det otroliga. Jag börja peta vax ur öronen efter att killen fråga mig "ursäkta, men int stör det väl dig om jag dricker en öl här?" Halåå? Ser jag ut att äga denhär vagnen? Så får man int fråga i Finland! Det hör int till att störa folk med liknande frågor, utan man ska bara dricka bärsen och hoppas på att ingen klagar. Amatör!!! Meen, killen var så ung så han har många år på sig att lära sig vett och etikett ännu.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kring örona sku e vara! Från mårne ti kväldi!

Anonym sa...

:P

Anonym sa...

Men visst säger väl vi finländare ursäkta på vårt eget lilla grymtande vis!? Någonsin hört uttrycket "Oho..."? Betyder allt ifrån "förlåt", "ursäkta" till "va' f-n gör du din jä-el!?" eller "nå' int' ska man tro på allt man hör...". ;-)

tapZa sa...

Hoppsan... :-)

Anonym sa...

"Oho" kan man faktiskt säga i de flesta situationer man kan hamna i med okända medmänniskor på stan. Användbart, men det lämnar ju inte direkt en varm känsla i magen efteråt...
Int kan man väl svara så mycket annat än att det är ok på killens fråga? Om du sagt "Det stör så in i helvete, din lilla r-nkare!", tror du han lämnat bärsen odrucken då..?

tapZa sa...

mysan: Min golfrunda i Nordsjö hade gått ganska dåligt just den dagen, så ja... ja tror faktiskt han hade lämnat bärsen odrucken :-)