01 december, 2008

Spritfest

Hur ser en spritfest ut? Detta började jag spekulera i en tid sedan när jag, i brist på mycket, läste Aftonbladets nättidning och denna artikel om en spritfest. Jag tog upp saken i diskussion idag på lunchen med mina kolleger, och vi var alla eniga om att en spritfest i Sverige dito Finland skulle skilja sig från varandra markant. I Sverige kan väl egentligen vilken somhelst fest där det förtärs alkohol falla under kategorin spritfest, men här i Finland krävs det nog lite mer än så...

I Finland är säkert 99% av alla fester spritbetonade, så hur skulle då en fest speciellt med betoning på spriten se ut? Skulle man våga gå på en sådan, eller kanske ännu värre ordna en spritfest? En fest där det alltså inte serveras någon mat alls, så kom ihåg att äta innan du åker dit. Vill man festa länge så kan det vara bra att inleda spritfesten redan kvällen innan med att dra en semifylla. På detta viset undviker man den plötsliga 'tröttheten' som brukar förstöra så mångas festande. Har man tuppat av redan kvällen innan så har man en betydligt högre tröskel nästa dag, säger dom som vet.

Hur ser då en bra spritfest ut? Får man månne dricka öl på en spritfest, eller är det endast starkvara som gäller? Kan spritfesten urarta i en fyllefest, och hur skiljer dom sig från varandra? Frågorna är så många och svaren ännu fler, men en sak är nog säker; Man ska int gå på en traditionell finsk spritfest otränad! Då blir nog festen väldigt kortvarig, så passa er! Just nu, när jag tittar ut på det underbara regnet som förgyller vår första måndag i december, känner jag plötsligt för att åka på en spritfest. Vem ordnar?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också komma på spritfest. Men om vi båda köper två kossu var, sätter oss tillsammans i badrummet och korkar, samtidigt som vi lyssnar på dunka-dunka, skulle inte det börja likna en spritfest då? Badrummet är ju praktiskt på så sätt att det går lätt att städa upp om man känner att man blir "för mätt" på sprit. Blir man jättesömnig kan man vila huvudet på en (skit)mjuk lambi-toapappersrulle.

Anonym sa...

Nämen vafan? Har ni inte hört Fredrik Lindström's "Spritfest"? Jag citerar:

"Spritfest! Det är när två A-lagare slänger upp ett helrör på köksbordet, en tisdagsförmiddag, i förorten. Inget tema, inga små roliga hattar, bara en jääävla massa sprit! Det är så mycket sprit, och så litet fest, att en vanlig dödlig inte kan förstå".

Tyvärr lyckades jag inte lokalisera detta geniala verk på Internet! Jakten pågår.

tapZa sa...

mysan: Ja du ska väl ha hand om programmet på Nation så kanske en fest med temat "sprit" skulle vara en idé? :) Annars så ska du nog passa dig vem du låser in dig i ett badrum med. ;)

Granö: Jovisst! Nu kommer jag ihåg. Jag har visst hört den, men det är länge sen...

mysanlover sa...

Ja! Ingen sitzmat, ingen punsch, öl och annat fjolleri, bara en flaska suomiviina åt varje deltagare :) Låter som en hit!
Om det är tillräckligt mycke sprit inblandat lär det ju inte finnas alltför mycket att passa sig för heller ;) Det är väl bara skedet INNAN man uppnår en lämplig promillenivå på typ 3 som man borde vara lite aktsam för kanske.

Marie sa...

Jag tror att ett viktigt kriterium för att en fest ska vara en spritfest är att den omnämns i en kvällstidning. Det är nog nästan viktigare än vad man dricker, faktiskt.

tapZa sa...

Räknas Wappufven som en kvällstidning?

Marie sa...

Hm. Den kanske snarare ska kategoriseras som en årsredovisning.