19 maj, 2008

Output needs input

Så är man tillbaka på kontoret igen. Efter två veckor i en väldigt stökig miljö och med en massa oväsen så känns det skönt och tryggt att sitta här igen och dricka lite cappuccino. Samtidigt så har jag nog inget att skriva om. Har man ett liv så har man inte tid (och säkert inte behov) att blogga. Saknar man totalt ett liv så finns det inget att blogga om igen. Försöker hitta en balans mellan dessa nu...

Igår när jag kom hem så märkte jag att hockeyfinalen i B-turneringen som spelades i Kanada hade gått på övertid. I brist på bättre så kollade jag på dom dryga två sista minuterna av turneringen. Mitt intresse för denna årligen återkommande 'folkfest' i Finland har inte varit så hemskt stor kan man väl säga. Dels p.g.a. att den spelas varje år och dels p.g.a. att alla bästa spelare är aldrig med där. Och visst fick turneringen ett 'värdigt' slut. En B-turnering avgörs av en idiotisk regel som egentligen inte gagnar någon, utan tvärtom förstör spelet och drar ner på sportens intresse.

Regler ska väl vara till för att göra spelet mer vettigt och intressant, och inte förstöra hela grejen? Det jag syftar på är den i min mening helt idiotiska, och relativt nya regeln "pucken över sargen - 2 minuter för fördröjande av spel". Jag förstår inte alls syftet med denna regel. En spelare som får pucken i egen zon och vill få bort pucken försöker nog yterst sällan få den över sargen även om det vore panik i egen zon, och denna regel ej gällde. Varför? Därför att då blir tekningen i egen zon, och det vill man nog helst undvika.

Ishockey lider annars också av regelinflation i min mening. Vem gagnas av att reglerna ändras radikalt från år till år? Som jag ser så gagnar detta ingen annan än dessa kommittéer som tillsätts för att utreda dessa regelfrågor. Det har budgeterats en massa pengar på att utreda regler och eventuella förändringar, och om man inte skulle ändra på något så är risken att nästa år så skulle det inte existera någon budget för detta ändamål. Bullshitt säger jag.

Inga kommentarer: