12 maj, 2008

Han med hjälmen

Platsen där jag befinner mig kontorstid i dessa tider är inget kontor direkt, så därför blir bloggandet lite oregelbundet. Platsen är en byggarbetsplats med runt 1000 bygarbetare. Av dessa är ca 990 st män, 5 st kvinnor och 5 odefinierbara. Härom dagen försökte jag leta rätt på en man jag hade ärende till. Jag gick runt och fråga av folk var jag kunde hitta honom, och ett gott råd jag fick var att "det är han med hjälmen". Till saken hör att det är hjälmtvång på sajten, vilket betyder att alla bär hjälm.

Det är inte bara klädseln som skiljer åt kontorslivet och livet på sajten. Språkbruket skiljer sig väldigt mycket mellan dessa två arbetsplatser. På kontoret hör det till att man ska prata välvårdat och korrekt. Här blir man utskrattad om man pratar så. Ute på sajten handlar det annars också om stora maskiner och testosterongrejer. Det hör till att svära och spotta, för annars får man ingen respekt. Har man ingen respekt så lyssnar ingen på en, och inget jobb blir gjort.

På kvällarna sitter jag på ett hotell i det ugriskt dominerade Kouvola. Något som jag noterat är att tv:na är väldigt små överlag på alla hotell, om man har ett helt normalt rum då. En bra sak med att ha liten tv är att om det rent hypotetiskt skulle sändas vuxenunderhållning i hotellets tv, och man rent hypotetiskt skulle titta på dessa sändningar, så skulle man inte behöva ha mindervärderkomplex. Men eftersom man int sysslar med sånt så spelar det int så stor roll fast tv:n sku vara större.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska du inte låås, no veit vi va du djer i hotellsängen tå lamppon har släckts. Koll bara ett va di säter på räkning så inte he blit pinsamt tå sekreterarn ska godkänn.

tapZa sa...

Av någon orsak så gissar jag nästan vem "anonym" är.. ;-)

Vi (=jag och mina kolleger) har skrattat hela dagen åt en grej. Om man väljer paketet för 24h så att man kan se alla kanaler så kostar det 24€. Dom är smarta på att marknadsföra sina skitdyra paket, och nu citerar jag ut Sokos hotels tv: "Veloitus näkyy laskullanne merkinnällä: Communication Package."

Communication Package? WTF?

Anonym sa...

Kommentar till din kommentar: Haha, den var inte dålig.
Vem kommunicerar med vem eller vad?

tapZa sa...

Ullis: Ja det kan man fundera på. Dialoen i filmerna brukar ju int ara så framstående. Och int är ju hela grejen direkt interaktivt heller. (Vad jag har förstått av dom som har testat O:-)

Anonym sa...

Inte va he ja som va anonym, såheså! "Communication Package" låter ju fint. I vanliga fall brukar det ju vara nåt i stil med "Entertainment extra". Försök nu sen förklara att du faktiskt så på senaste action filmen från Bollywood och inte Hydraulik från Fib-aktuellts muntra amatörer.

Finast var hotellet som hade ett gratis home entertainment paket i alla rum. Där fanns det under hydraulik kategorin inte fyra filmer utan fyra underkategorier...

tapZa sa...

På Scandic tror ja he hette "media".

Dajm sa...

Från en sak till en annan, så pojkarna på jobbet hälsade =)

tapZa sa...

Tacktack! Aj sidu du ha börja jobb redan!? Häls tibax bara! Vi e nästan halva Jeppis här i Kuusankoski. Kimmo H., Cay G. är ju här för Metso Power och Sanna S. för UPM. Känns hemtrevlit att drick kaffe å snack skit i kontrollrummet.