19 mars, 2009

Saker jag inte förstår mig på: Del V - Online dejtande

På den gamla goda tiden, då när underhållsbidragen betalades i mark och internet int fanns, var allt så komplicerat. Det var i princip omöjligt att bryta mot lagen om man stannade hemma. Nuförtiden är det tvärtom. Lättast bryter du mot lagen när du sitter hemma bekvämt vid din dator och klickar dig fram. Till exempel, ännu i början på 90-talet så var det svårt att olagligt lyssna på musik. Då var man tvungen att ta sig till någon utomhuskonsert, i fyllan klättra över staketet, smutsa ner byxorna och riva sönder skjortan i taggtråden innan man fick njuta av olydnaden. Nu är det bara att klick klicka sig in i fördärvet. Samma gäller dejtande. Förr var man tvungen att aktivera sig lite, åtminstone se till att man hade hygienen i skick, men nu kan man sitta hemma stinkandes svett samtidigt som man tvångsflirtar med fast 50 potentiella offer simultant.

Själva idén med onlinedejting-konceptet har jag svårt att fatta. Man (ofta kvinna) laddar upp en bild på sig tagen strax efter skriftskolelägret, sen berättar kvinna om vad kvinna gillar för musik och vad kvinna har för favoritfärg och favoritböcker. Sen förväntar kvinna sig att kvinna ska få vettiga svar på sin 'annons'. Ännu bättre blir det när kvinna laddar upp en profilbild på sin hund Morgan. Hur sjuk är kvinna egentligen? Är det meningen att Man ska bli kåt på eran terrier, och sen vilja träffa er? Fy faa'an! Jag bryr mig ganska noll i vad kvinna har för favoritlitteratur eller favoritfärg. Har aldrig planerat börja idka högläsning hemma eller klä mig i rosa fast det råkar vara kvinnas favoritfärg! Och jo, jag äcklas av sådana som tänder på djur...

Sen så bestämmer Man och kvinna att dom ska träffas IRL efter att parterna underrättat varandra om diverse intressen och hobbyn. Man känner knappt igen kvinna vid själva träffen eftersom kvinna ändrat 'aningen' sedan den första nattvarden (ofta endast fysiskt dock). Kvinna har dessutom med sin hund på träffen, den som Man blev so-not förtjust i. Kvinna (och hund) blir förjust i Man eftersom bilden hon fått stämmer relativt bra överens med verkligheten, men Man är inte inne på samma linje direkt. Man vet inte om det är kvinna eller hund som dreglar på golvet. Man vill dock inte såra kvinna, och tvingas därför i panikångest ta till små vita lögner för att undvika ytterligare konfrontation med kvinna ifråga. Kvinna blir arg och beskyller Man för att vara skitstövel. Man dejtar a l d r i g online mera.

5 kommentarer:

Marie sa...

Hm, intressant tankegång.

Kommer ihåg att när vi gjorde en Wappufv för många år sen la vi upp en bild av en berguv på en dejtingsajt. I profilen skrev vi att den gillade att vara ute på nätterna, och sökte nån som ville noppa den i fjädrarna. Ugglan fick jättemånga svar.

Anonym sa...

Låter som om någon skulle lida av trauman...

tapZa sa...

Nej, jag har inga trauman, men...
(låter ungefär lika trovärdigt som: "Jag är inte rasist, men...")

Ugglan är ett sexigt djur. Ingen sparv direkt! Jag gillar ugglor, men skulle nog inte gå så långt som att sätta på en... Jag vet att det är fel, och respekterar ugglornas rätt att välja att inte bli påsatt av mig. Men vad kan jag åt att dom flirtar med mig ibland?

Anonym sa...

Denna var mkt roande... kanske för att jag varit med om något liknande fast omvänt då. Det var i början på 2000-t då sinkut.net fanns. Om du aldrig var inne där unge man kan jag informera dig om att där fanns chatrum....men också möjligheten att göra sin egen "profil" o då kunde man få små mysiga mailsvar av hågade karar... Vi (jag o några vänner) roade oss på chatsidan först men tog sedan steget ut å gjorde en profil... Det var så jag upplevde något liknande det du just beskrivit här - vilket fick mig att snabbt som attan plocka bort min profil... (men inte så snabbt att min man inte hunnit maila mig först - o han var så förbaskat irriterande i sitt mail att jag bara måste skriva tillbaka o ge igen - på den vägen är det) Men ooo så många bloggpar det hunnit bli på tex bloggen.fi - kanske inte bara dumt med online dejting, kanske du ska ge det en chans til ;)))

tapZa sa...

ICKE! :-)