28 mars, 2009

Där skon klämmer goes TV

Nu räcker det tydligen int för das Volk att jag jomar av mig här på min blogg. I tisdags spenderade jag nämligen hela dagen framför en massa tv-kameror i YLE:s studio i Tammerfan. Ni vet, samma ställe där Pikku Kakkonen sänds ifrån, Tampere kymmenen. Kanske dom sänder utvalda klipp av mitt jomande också där, vem vet... Hursomhelst så klaga jag en massa förstås, samanlagt i ca 4 timmar. Tyvärr går int allt ut i etern, utan dom klipper ihop det till en ca ½h lång snutt.

Min kritik riktade jag mot omsorgminister Risikko, och hennes ologiska politik i snusfrågan. Främst då alltså själva 'logiken' i det hela, utan att försöka försköna själva snusandet i sig. Programmet är en "rättegång" där Risikko står åtalad. Det är nu andra gången på en kort tid dom ringt från YLE och frågat om jag ställer upp å joma. Den första gången tackade jag nej, då handla det om en direktsändning. Det är int så allvarligt att göra bort sig i en bandad sändning sa någon som vet.

Det är lite annat att spy galla framför typ 17 kameror och en massa starka lampor än här på bloggen. Speciellt om man int är van med sånt, så kan det vara svårt att formulera sig klart och vettigt. Så får nu se vad det blir sen. Man vet ju aldrig hur dom klipper ihop det hela. Citerar Magnus monolog till reportern i filmen Torsk på Tallinn: "Du kan klippa och lägga ihop och manipulera dina bilder. Jag vet ju att tekniken har gått ganska långt, och jag var där. Det räcker väl för att du ska kunna måla upp en djävulsbild av mig. Det tror ja. Det tror ja att du kan göra."

Programmet heter Tuomio, och sänds på ugriska på YLE TV2 påskmåndagen 13.4. kl 20:50 republikens tid. Rekommenderar knappast någon att se hela farsen. Man kan också rösta på vem som "vinner" genom SMS. Slösa era pengar på något mer vettigt, tack! Ge fast mig era pengar. Jag gillar pengar. Får ja int det jag vill ha så blir jag arg. Det vill ni nog inte...

6 kommentarer:

Marie sa...

Låter roligt, jag ska titta!
Vänta bara tills ryktet går om att du talar svenska, då kan du bli stamgäst i "Slaget efter tolv" :)

tapZa sa...

Nåjoo... får nu se hur det ser ut sen. Int är det så lätt att försöka få något sagt framför en massa kameror om man int är van :) Men annars riktigt kul upplevelse nog!

Martin sa...

Hur i all sin dar hittar media Tapza?

tapZa sa...

tapZa e en produkt av media...

Lady of the Lake sa...

Oj! Har du gått och blivit proffstyckare?! Cool. Tror jag. :-)

tapZa sa...

Hmm... får se nu. Producenten ringde nog i efterhand å skröt att programmet blev bra, men det säger dom säkert åt alla... E int alls själv så övertygad om att det är coolt...