05 november, 2008

Indien en sista gång



Något som jag reagera på i Indien var hurupass fredliga alla människor är där. Hinduismen tycks vara en religion där läran funkar också i praktiken väldigt bra. Jämfört med vårt samhälle där allt kretsar kring materiella ting och framförallt att ha mera än grannen, så är det inte högst uppe på deras prioritetsranking. Dom tycks liksom fatta att materiella ting inte för med sig lycka. Det finns också väldigt lite krimminalitet där jämfört med andra länder där levnadsklyftorna och fattigdomen är så enorm.

I Goa såg jag en natt ett slagsmål. Det var ett gäng killar som slog en ensam kille. Alla var indier, och han som fick stryk gjorde inget motstånd alls. Först mena jag fara och försvara honom som var ensam, men jag hann tänka till lite innan jag agerade och beslöt mig för att gå vidare. Visste ju int alls vad grälet handla om när jag int förstod vad dom sa, och om dom hade vapen på sig eller int. Kan gå riktigt dåligt om man börjar leka hjälte, och det var dessutom någon som hade redan ringt efter polisen så bättre att dom får reda ut det.

När jag några dagar senare slog på tv:n i Mumbai, så var detta slagsmål en av huvudnyheterna i den nationella nyhetssändningen. Det hade handlat om något politiskt gräl, och polisen hade arresterat fem män för misshandel. Säger en hel del om landet tycker jag. Att man i ett land på 1,2 miljarder mänskor råkar se ett gräl på gatan och det har ett sådant nyhetsvärde att landets huvudnyhetssändning tar upp saken. Men i Goa finns det ju en massa kristna också, så det förklarar väl aggressionerna...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Du har jättefina bilder här!

tapZa sa...

Tackar!