15 februari, 2010

Damhockey



Så har OS då tydligen kört igång. En av många grenar jag knappast kommer att följa är damhockeyn. Faktiskt ganska förvånandsvärt hur mycket media uppmärksammar en marginalgren som denna. Ingen som förstår sig det minsta på ishockey kan njuta av att se på detta bedröviga spektakel. Det gör ont att titta på något så fruktansvärt dåligt spel. Int för att jag har något emot idrottande damer, eller ens hockeyspelande damer, men just inom ishockeyn så är nivån faktiskt otroligt låg. Givetvis är det väldigt politiskt inkorrekt att kritisera detta, och det är förstås en av orsakerna varför jag lyfter fram saken.

Finlands damer har tränat inför OS genom att bl.a. möta alla finska ligalag i pojkarnas C-juniorer (-94 och -95 födda). I hälften av dessa 14 matcher fick damerna på nöten tvåsiffrigt. Förstås kan det vara svårt att jämföra damer och pojkar i en sport som hockey där fysiken spelar så stor roll, men matcherna spelades faktiskt med damregler (inga tacklingar tillåtna). Att nivån mellan 15-16 åriga killar och damer kan vara så stor tyder bara på en sak (vilket alla redan visste), just här i Finland så är inte damhockeyspelarna några elitidrottare. Kanske den dagen kommer, men just nu är vi långt ifrån.

Jag anser också att det är orättvist mot andra elitidrottande damer att jämställa hockeyn med övriga grenar i OS, som faktiskt består av elitidrottare. En skidlöperska eller en konståkerska t.ex. är tränad in i det sista. Det kan man inte säga om denna gren, tyvärr. I Kanada och USA är damhockeyn på en helt annan nivå är här i Europa, och där är också antalet utövare av en helt annan kaliber. Att hobbyidrottare här får en massa sponsorpengar som kunde användas för bättre ändamål är också något jag skulle ändra på om jag vore diktator. Kanske den dagen ännu kommer...

Inga kommentarer: