04 september, 2009

Autsdi

Ååh vad härligt med skandaler eller hur? För en kort stund kan man helt glömma recessionen och det andra dystra i ens liv, när man antingen skrattar åt människor som gör bort sig i Big Brother, eller är ilsken åt bilförsäljare som grillas av kvällspressen. Livet har plötsligt ett innehåll när den fördämda personliga frustrationen får ett konkret ansikte man kan skratta, håna eller vara ilsken åt. När stora saker, som t.ex. ekonomiska kriser blir för komplexa att greppa tag om, så är dett lättast att gå "back to basics". Desto lägre nivå på skvallret - desto bättre. "Keep it simple!"

Herr Kiesi, nu f.d. försäljningschef för Audi i Finland, ställde upp i en intrevju i tidningen Anna. Detta var en specialutgåva av tidningen och hans intrevju vad en del av en artikelserie "Mannen talar om kvinnan". Int kanske så konstigt att tidningen ifråga medvetet sökte efter likheter mellan kvinnor och bilar när man intervjuar en bilförsäljare under detta tema. Vad var då skandalen? Jo, att han konstigt nog drog just sådana paraleller! Tänka sig, reportern fick precis vad den var ute efter! Stackars karln förstod bara int att hålla käften och tacka nej till den intervjun, och det kostade honom jobbet.

Läste själv igenom citaten som upprört tillochmed på ministernivå (länk till citaten på ugriska). Man behöver int vara någon Einstein för att fatta att kuppen försökte vara rolig, men int riktigt träffa rätt alla gånger. Säkert har det hänt på nån bastukväll att någon skrattat åt hans skämt nångång, så 59-åringen levde säkert i den tron att han är en komiker. Vad lär vi oss av detta då? Åtminstone att man int behöver ha en lysande humor för att kunna sälja bilar, och att en bra försäljare snackar lite för mycket ibland. No shit!?!? Tänk vilken sensation! Kanske presidenten kunde ännu ge ett utlåtande i denna vitala fråga!?

En av grejerna som upprört Volket var Kiesis uttalande om hur han uppskattar att kvinnan stryker hans skjorta. Det gör jag med, men mamma sköter det alltmer sällan nuförtiden. Urled på liknande häxjakter i media, tänker jag själv protestera på mitt eget lilla provokativa vis. Varje gång en skjorta ska stykas hemma hos mig så kommer jag hädanefter att klä mig i kvinnokläder och högljutt sjunga Aretha Franklins "R-E-S-P-E-C-T". Hela världen kommer att bli arg på mig!!! Eller kanske int hela världen, int så många som ser mig stå här ensam i min lilla etta, men det är ju tanken som räknas! Ha! Där fick ni!

2 kommentarer:

//t sa...

Audi Mies http://www.nrj.fi/aamu

Marie sa...

Vem ska stryka Tapzas klänning då?? Den kan bli skrynklig av r.e.s.p.e.c.-koreografin.