27 januari, 2012

Tolerans hit och nolltolerans dit

Republikens presidentval framkallar 'debatter' bland folk i allt från nationell prime-time media till kaffibullasnacket på Shell. Ett av dom centrala teman folk tagit fasta på nu är tolerans. Denna debatt om tolerans får konstigt nog, speciellt i sociala medier, en väldigt intolerant klang. En del som lyfter fram och betonar toleranta värden, är paradoxalt nog samtidigt väldigt intoleranta mot sådana som inte råkar dela ens samhällssyn just i den stunden. Eftersom dom flesta med lite vett i skallen redan dragit sig tillbaka, betyder detta att hela 'debatten' i slutändan förs av sådana som klart är intoleranta, och sådana som påstår sig vara toleranta, men agerar på ett intolerant sätt.

Detta får mig oundvikligt att fundera på motiven bakom detta. Det hettar ofta till i nätdebatter och känslorna kommer till ytan, det är helt förståeligt, men varför agerar mänskor på ett så paradoxalt sätt? Själv tror jag att dom flesta som gör så, gör det omedvetet. Är man tolerant nog, så provoceras man inte till sådant. Vet man dock inte riktigt var man står, så måste man välja sida. Vill jag vara tolerant, eller intolerant? Vet man inte riktigt vad man är för, är det lättare att bara vara emot något! Att vara tolerant betyder ju inte att man ska tolerera intolerans, men nog att man borde acceptera, och framförallt respektera andras åsikter. Gillar man bara sådana som tycker lika som en själv, så blir det liksom helt fel i detta fall.

Jag funderar också om folk egentligen förstår innebörden av hela ordet tolerans, eller blir det bara något abstrakt man hakar på liksom. Det är trendigt att vara "tolerant", speciellt på större orter, och dom som inte råkar vara med i samma lag, är ju då automatiskt intoleranta. Antingen är du med oss, eller så är du emot oss! Läget polariseras p.g.a. att folk inte uppfattar hela innebörden i saken, utan skrapar bara lite på ytan. Det är lättare så, när man inte behöver motivera det för någon, och framförallt inte för sig själv. Inte motiverar för mig själv heller varför jag gillar att gå i märkeskläder, jag gör det bara för att det uppfattas som trendigt. Omedvetet kanske jag hoppas på att bli accepterad i min "flock". Jag väljer medvetet att inte vara självkritisk just i den frågan.

Inga kommentarer: