27 januari, 2009

Grannsämja

Nu har det då hänt. Någon har urinerat på min grannes dörrmatta, och grannflickan (inte den dekadenta grannen alltså, utan hon som spelar badminton) är flyförbannad p.g.a. detta. Hon har skrivit en lång uppsats och hängt upp den på anslagstavlan i trappan. Fast jag inte är skyldig, så känner jag liksom ändå att jag borde förklara mig för henne. "Det var inte jag - jag var i Åbo då. Jag har alibi". Helt på sant asså!

Nu undrar jag om det är bättre att hålla tyst, eller att försöka säga att det inte var jag. Jag brukar faktiskt sköta sånt på vessan. Oftast. Börjar man bortförklara saken så låter det ju onekligen som om man själv anser att man är misstänkt för dådet. Kan låta som om "Det var faktiskt inte jag denhär gången". Tystar man ner det hela så kan det också verka som om man har något att dölja. Vet inte riktigt hur jag borde agera.

Igår kom jag också på orsaken till varför Jehovas vittniskorna aldrig ringde på min dörr. När jag flytta in i lägenheten printade jag nämligen ut en tarralapp där det står "Ei mainoksia - Ei ilmaisjakeluja - Ei uskonkäännyttäjiä." Alltså jag vill inte ha besök av någon som försöker ovända mig till deras tro. Orättvist att innan var det bara gamla gubbar som sprang till mig, men när jag väl får klistrat upp en lapp så skickar dom snygga unga damer ut på sina korståg.

4 kommentarer:

Lady of the Lake sa...

Om du tar bort "ei ilmaisjakeluja" så kanske tjejerna vågar sig på dig i a f. Det där andra är lättare att bortförklara eller argumentera kring. ;-)

tapZa sa...

Det hade jag int heller tänkt på :-)

Anonym sa...

Du kan ju bra ta upp saken med grannflickan (om urinet, inte vittnena) och kommentera att "det är ju bara för jävligt, skulle nån göra det på min matta skulle jag nog bla bla". På så sätt visar du ju tydligt att du tar avstånd från dylikt beteende utan att verka skyldig.

Eller så kan du bara pissa på din egen dörrkarm någon gång under småtimmarna så får du en olyckssyster att föra långa diskussioner om dagens ungdom med.

tapZa sa...

Nu jag uträttar nog inte mina behov i eget bo, så måst nog ta upp saken i diskussion med henne då. Hämtar först fredagsflaskan när jag far hem från jobbet. Tömmer hela eurokossun, och sen börjar jag ringa på hos grannen för att 'låna socker'. Låter som en vinnande idé! :-)