27 oktober, 2008

Mumbai - Chor Bazaar



Ibland är det omöjligt att smälta in fast huru man än försöker. Alltid är man iakttagen, och alltid har någon ögonen på en. Fast jag försökte klä mig lite som en Indier, så syntes det ändå att jag inte hörde hemma där. Chor Bazaar, ett ställe där jag inte såg en enda västerlänning på dom två dagarna jag gick runt där. Fantastiskt men samtidigt lite skrämmande.

Dom mest konstiga dialogerna kan man också stöta på här. Detta var en spontan konversation med en helt okänd Indier på gatan. Fattar ännu noll...

- Hej, vad heter du i tillnamn?
- Hejhej. Ööh, Rintala heter jag.
- Hej jag heter .... Vad har du för utbildning och varifrån kommer du?
- Ööh. Högskoleutbildning och Finland...
- Trevligt, jag är farmaceut och detta är min son.
- Ööh, okej. Trevligt att träffas.
- Trevligt att prata med dig. Hoppas du har det bra i Indien. Hejdå!
- Hejhej...

Killen på bilden här strax nedanför sålde mig tigerbalsam. Igårkväll bestämde jag mig för att testa denna undermedicin som botar allt från muskelvärk till huvudvärk. Smetade in lite balsam på pannan och lade mig ner på soffan för att följa valvakan. Efter en stund besökte jag toaletten och i detta skedet hade jag redan hunnit glömma att jag testat tigerbalsam, och alltså vad jag hade på händerna. Man borde int glömma sånt.








6 kommentarer:

Lady of the Lake sa...

Nej, sån't borde man inte glömma. Stackare där. :-)

Anonym sa...

kusin, jag har en gång satt in linser med rester av tigerbalsam på fingrarna. Trodde att mina 2 hålor skulle bli tomma. Anväder ALLTID en plastpåse på händerna då jag smörjer med tigerbalsam hädanefter..
//Kusinvitamin i Lule

Anonym sa...

Aj. Och AOUCH till tigerbalsam i ögonen!
För några veckor sedan sträckte jag en muskel i skuldrorna. Den blev insmord med tigerbalsam - sen luktade jag som en hel burk med tigerbalsam hela dagen.
Men att smörja det i pannan? Vet inte om jag skulle våga. Hjälpte det mot huvudvärken då? Iaf hjälpte det väl på så vis att du fick annat att koncentrera dig på efter toalettbesöket ;)

tapZa sa...

Tackar för alla tröstande ord! :)

Jag hade ingen huvudvärk, men gubben på bilden visa att man ska smörja det i pannan, så jag testa bara. Det är ju någonsorts undermedicin som funkar mot allt... ;)

Anonym sa...

Men det verkar ju vara trevligt folk där i alla fall!

tapZa sa...

Jo dom är väldigt trevliga nog. Åtminstone när man jämför med finnar...